Alla inlägg under oktober 2008

Av Sakki - 8 oktober 2008 17:00


Idag valde jag att börja testa vad den här madamen kunde.

Jag började med att prova om hon kunde longeras och lyssnade på kommandon.

Det var väldigt svårt för henne.

Det gjorde mig lite förvånad eftersom ägaren sagt att hon var van vid att bli longerad. Idag verkade det inte riktigt så.

Till en början var jag försiktig, men då hon inte verkade bry sig om vad jag sa utan bara gick och såg sig omkring med öronen framåt, så krävde jag lite uppmärksamhet av henne.

Jag använde longerpisken mer tydligt en bra bit bakom henne och ramade noggrant in henne mellan min hand och pisken.

Då började hon röra sig framåt mer effektivt.

Hon både travade och tog några galoppsteg.

Innan jag slutade så provade jag att få henne till att flytta såväl bakdel som framdel undan från mig bara genom små och för en ev publik - osynliga tecken. När hon gjorde som bäst ifrån sig avslutade vi träningspasset.



Av Sakki - 6 oktober 2008 16:14


Idag har jag först borstats och stått uppbunden för att sedan följa med Jerry, som skulle ridas, ut i paddocken.

Där fick jag vänja mig att i grimskaft gå bredvid Jerry.

Där fick jag vänja sig vid att gå bredvid Jerry samt göra vändningar jämte Jerry.

När Jerry flyttade sig åt sidan så fick jag flytta mig åt sidan för att lämna plats åt honom eller följa honom.

Ibland var jag på insidan av honom, och ibland på utsidan.

Sedan reds Jerry ut genom paddock grinden med mig som handhäst.

Vi tog oss en bit bortåt mot lösdriften. Jag följde med dock bara i skritt. Det gick bra och det var en ny rolig övning tycker jag.


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards