Alla inlägg under april 2009

Av Sakki - 27 april 2009 14:30


Nu stannade bilen igen och jag hoppas på att jag ska få gå ut från transporten.

Det fick jag !

Bråttom hade jag inte utan tog det mycket lugnt och försiktigt ut från transporten. Jag hälsade på alla kompisar och ropade åt Jerry att jag var hemma nu ! Han svarade bara lite lugnt "och vad har du nu gjort då ?"

Väl hemma fick jag gå ut i hagen och beta nytt gräs, och det smakade gott må ni tro ! Nu ska jag nog in snart och äta middag.

Sedan är det natti natti, och sovdags för en ung flicka som jag !


Av Sakki - 27 april 2009 14:05


När transporten tydligen var "färdigparkerad" så ledde Liz mig mot den och trodde jag skulle gå in, bara sådär. Men nehej du, inte idag. Jag gick några steg och sedan stannade jag och stod still. De försökte med lock och pock, och mild övertalning. Men jag stod där jag stod.

Efter en stund kände jag hur "en lina" kom mot min rumpa igen och jag tog ett hopp framåt. Plötsligt hade jag baklämmen under mina framfötter. Stannade där. Men linan släppte inte efter förrän jag gick framåt. Hela tiden hörde och såg jag vad min matte och Jerrys matte gjorde. Liz visste jag ju redan vart hon var och där hände inget speciellt. Men bakom mig rörde sig linan då och då och tryckte på mig lite mer. Jag försökte spjärna emot, men linan föste mig framåt. Efter en stund traskade jag in i transporten och stod still medan de stängde om mig.

Jag hoppas vi ska hem nu, för det skulle vara skönt. Det här har varit en jobbig dag för mig.


Av Sakki - 27 april 2009 13:45


När det var klart så sadlade Liz mig. Hon drog åt sadelgjorden lite mer än hon brukar, och det var lite otäckt. När sedan Liz skulle leda mig kände jag att jag måste göra av med det där otäcka känslan på något sätt och jag bockar, jag stegrar, jag bockar igen och Liz hänger med i tyglarna. Sedan gjorde jag ett riktigt luftsprång varpå Liz tydligen tappar tyglarna och äntligen var jag lös. Jag bockade och stegrade och slängde mig åt olika håll, allt för att få bort den där spända känslan runt magen. De andra står bara och tittar på mig, Liz också. Efter en stund går jag ner i trav och då märker jag att den bestämda kvinnan står hos min matte och Jerrys matte och förklarar något. Liz kommer och hämtar mig och jag möter henne på halva vägen så att hon kanske kan hjälpa mig lite med det spända runt "magen". Då börjar den bestämda kvinnan förklara något för henne med. Tydligen var det intressant för såväl min matte som Jerys matte och Liz lyssnade uppmärksamt. Sen fick jag en "lina" på mig och skulle alltså "longeras" som ni kallar det. Men inte av Liz, nej den som longerar är den bestämda kvinnan. Det var något nytt. Jag tror jag gjorde som hon sa för hon sa flera gånger rätt tyst i mjuk ton "duktig tjej", till mig. Lite spänd var jag nog fortfarande, men nu kändes det bättre än förut. Jag fick longeras i både "Skritt", "Trav" och "Galopp". Lite jobbigt var det när jag missförstod vad den här bestämda kvinnan ville. Då fick jag springa "på snedden" för hon höll i mig rätt bra.

Efter en stund saktade hon av mig, och lättad så tvärstannde jag. Då skrattade alla tre åt mig. Sedan satte Liz upp på mig och jag skulle alltså då ridas. Nu var det dock så att min matte höll också i mig, men i lina som var spänd till "bettringen", som det tydligen kallas det som sitter strax utanför min mungipa. Hon "ledde mig" och egentligen behövdes inte det för jag kunde ju följa henne utan att hon höll i mig. Efter några varv så fick Liz rida mig på egen hand, och det vet vi ju att det går bra, i allal fall när Liz är sådär lugn som hon var just nu.

Efter ett tag fick jag skritta och vila och sedan sadlades jag av och fick promenera runt med Liz i "ridhuset" medan jag såg i ögonvrån hur dörren ut återigen "proppades igen" med transporten.

Nu visste jag ju vad som var på gång. Undrar om jag ska gå på ?


Av Sakki - 27 april 2009 13:04


Min matte tränsade mig men stod först ett tag och lyssnade på den bestämda kvinnan, sedan började ta på mig tränset, men jag gillade inte det, för det trycker mot tänderna, så jag försökte komma undan.

Då kom den lugna men bestämda kvinnan och med försiktiga händer lade hon tränset i min öppna mun. Hon hade kittlat mig lite i mungipan, så jag måste ju bara öppna munnen då. Samtidigt så kände jag att det blev lite sött och gott på tungan, så lite gapade jag reflexmässigt för att tugga.

Sedan började Liz leda mig men i tränset. Inga problem där, det hade jag ju gjort massor av gånger. Först skrittade vi bort från "åskådarna" sedan tillbaka till dem. Sedan smackade Liz på mig i trav. Vi rörde oss först bort från "åskådarna" sedan mot dem. Jag försökte bestämma hur vi skulle vända, men Liz var så envis och ville absolut vända åt ett speciellt håll. Så det var bara att följa med. Så vi gjorde den övningen några gånger, sedan skulle jag "stå still". Det visste jag hur man gjorde, så det var inga problem.

Men när den där lite bestämda kvinnan började ta på mig och klämma på mina ben, då tyckte jag det var lite obehagligt till att börja med. Men efter en stund så gick det bra det med.

Hon var så försiktig, så då var det inte otäckt alls.

Liz bara stod där och sa inte mycket inte, men det gjorde ju inget, jag kände ju att hon var rätt avspänd just då.

Sedan fick vi trava en gång till, och jag "bänglade" lite, men Liz sa till mig så jag skärpte mig en stund.


Av Sakki - 27 april 2009 12:12


När dörrarna öppnades och jag fick gå ut från transporten, så märkte jag att jag var på samma ställe som förra gången jag åkte släp. Jag hälsade på kompisarna jag snackade med då. Sen gick Liz in med mig i något ni kallar "ridhus". Där gick vi runt, runt och runt innan det kom in flera människor i ridhuset.

Jerrys matte var där, den där bestämda kvinnan var där, min matte var där och Liz förstås. Dessutom hörde jag ett människoföl utanför och jag tror den hör till min matte. Han var rätt ung, för han påminde lite om Jerrys mattes lilla människoföl i storlek, och hon var visst 9 år gammal enligt Jerry.

I ridhuset byggdes det som förra gången. Jag skulle hoppa !!!!

Som vanligt släppte Liz mig i trav och jag satte fart mot hindret. Jag kunde ju visst trava över det för så lågt var det. En baggis. Sen blev det lite högre och lite högre. Jag hoppade, det var skoj må ni tro. En sätter full fart mot hindret, och bara flyger över. Helkul !

Ibland fångades jag in och fick godis, och ibland fick jag springa flera varv och sen få godis. Kul var det ! Jag hörde de sa lite saker om hindret och mig för mitt namn nämndes. Jag hörde att en sak som de sa var, att hindret "bara" var 1 m högt. En annan var att jag tyckte det var skojsigt att hoppa ! Oavsett vilket så hade jag kul.

Efter ett tag fångades jag in. Och jag antog att vi nu skulle hem igen.


Av Sakki - 27 april 2009 11:45


Idag när jag gick i hagen och gottade mig i solskenet så kommer Liz bara och hämtar in mig. Ja, bara så där. Sen trodde jag ju att Jerry skulle hänga med, men inte då, han blev kvar i hagen. Liz borstade av mig lite snabbt sådär och sen så lämnade hon mig stående i gången, och gick iväg. Det blev mörkare i stallet och jag märkte att någon stängde, eller upptäckte jag vid närmare inspektion, "pluggade igen" stalldörren med ett släp. Sen kom min matte och pratade en stund med mig innan hon började bädda min säng. Nu kom Liz och hämtade mig och bara gick sådär mot släpet och trodde att jag frivilligt skulle följa med in. Men se hon bedrog sig. Jag ville allt se vad som försiggick först. Så jag studerade släpet ingående och provade att sätta fötterna på det. Det gick bra. Ett steg till, också bra. Men sen stannade jag. Då kommer Jerrys matte och min matte med en lina och lägger den bakom min rumpa. Jag försökte backa men linan tog emot, jag försökte gå framåt, och linan släppte efter.

Aha tänkte jag, bäst att gå in då, och så gjorde jag det. Dörren stängdes bakom mig och Liz pratade med mig.

Sen bytte hon grimma på mig innan bilen började rulla på.

Vi åkte även  den här gången på en lite gropig väg. Men den kändes mindre gropig än den förra vi åkte på.

Snart var vi framme tydligen för bilen stannade.


Av Sakki - 23 april 2009 12:36


Ja det kan man fråga sig. Idag kom nämligen Jerrys matte och min matte till vår hage. Min matte hälsade på mig, men hon kom inte in i hagen till mig. Istället gick hon och Jerrys matte förbi vår hage med en korg och en fladdrande duk över som jag tyckte var lite läskig och sprang lite för.

De fortsatte sedan på vägen förbi oss. Jag undrar vart de skulle.

Senare kom matte till mig opch gav mig ett jättegott äpple. Jag hade gärna velat ha ett till, men det fick jag inte.

Innan hon gick sen så gosade hon och pratade med mig en stund.


Av Sakki - 19 april 2009 22:45

Idag reds jag i paddocken de gick väldigt bra

ja fick mest rida i trav de var kul och liz verkade

väldigt nöjd med mig så långt.. sen så reds jag i

lite volter och snett igenom m.m de var kul..

Ovido - Quiz & Flashcards