Alla inlägg under november 2008

Av Sakki - 20 november 2008 16:35


Min Madam protesterar fortfarande mot grimman och vill ogärna ha den på sig.

Hon protesterar också vid longering och vill inte koncentrera sig.

Förmodligen är det lite unghäst fasoner.

Men vi får se hur det blir framöver.

Av Sakki - 11 november 2008 14:32


Vi har haft en del problem med att ta på vår Madam grimman. Visserligen har det blivit bättre nu, för vi har tränat det mycket och mer effektivt och koncentrerat de senaste dagarna. Likaså att lyfta fötter, stå uppbunden osv. Men allt det jobbar vi fortfarande med.

Det måste ju fungera den delen också.

Men de här fasonerna ger sig nog så småningom.

Av Sakki - 11 november 2008 14:12


En viss Madam är inne i en sorts testperiod just nu.

Hon vill inte få på sig grimman när hon ska in från hagen, och hon vill inte lyfta fötterna. Hon står tjurigt med alla fyra benen stadigt i golvet, så det är något vi får börja med att träna bort här.

Av Sakki - 7 november 2008 16:51


Idag är jag också ledig. Det blev därför en hel del träning för min Madam då.

Först blev det longering, vilket inte var särskilt populärt hos henne.

Jag började i vänster varv.

Hon ville till en början inte röra på sig bara gå in i stallet eller stanna och vända sig in mot mig eller byta varv.

Hon slog mot longerpisken och var allmänt tjurig den här dagen.

Men med tålamod och lite logik kom jag långt. Så efter en stund, när hon insåg hon att hon inte kom undan, gjorde hon som jag bad om. Men visst försökte hon ibland att prova om jag var ouppmärksam. Men det var jag ju inte så då fortsatte hon framåt.

I höger varv gick det bra så snart jag bytt till det varvet.

Hon accepterade att jag bad henne att såväl "trava" , "skritta" som "sakta av" och "göra halt" - utan att vända sig in mot mitten.


För att sedan se om det lossnat i det andra varvet också så bytte jag efter några minuter tillbaka till vänster varv, där hon strulat så.

Javisst gick det bra även i det varvet nu också. Då lät jag henne göra samma saker i vänster varv för att mjuka upp och lossa henne lite där också.

Innan vi slutade dagens träning så blev en promenad i träns och longerlina som nedvarvning.

Det gick ju bra. Så vi avslutade dagens träning.


Av Sakki - 5 november 2008 14:30


Min madam fick följa med lös  runt i paddocken idag när Jerry reds. Hon följde honom som en skugga. Svängde han så svängde hon, vände han så vände hon osv.  Det var inte jag som red, för jag ville se hur det fungerade mest.

Det är rätt roligt egentligen att kunna träna en häst med hjälp av en annan. Men väldigt förståndigt tycker jag nog.

Av Sakki - 4 november 2008 15:41


Idag var jag också ute och promenerade tillsammans med en kompis.

Det var lite mörkt ute, men det gjorde inget. Vi var inte ute så länge. Men det var skönt att röra på sig lite i omgivningarna, och utanför hagen.

Av Sakki - 3 november 2008 15:39


Idag var jag ute och promenerade med en kompis. Det var lite mörkt ute, men det gjorde inget. Vi var inte ute så länge.

Av Sakki - 2 november 2008 17:24


Ja den här lilla Madamen har börjat få vinterpäls nu. Den är som sammet, så mjuk och jättelen. Hon har fåt flytta in på stall och verkar trivas med det. Vi fortsätter dock träningen under November och December om hon själv vädret tillåter. Sedan får hon ta det lugnt i någon månad där runt 15 februari till Mars, innan vi fortsätter mot vårt mål.

Ovido - Quiz & Flashcards