Alla inlägg under december 2008

Av Sakki - 28 december 2008 13:45


Idag plockades jag in tillsammans med min gamle farbror Jerry. Han är snäll han. Han är 19 år gammal och väldigt trygg.

Idag skulle tydligen något alldeles speciellt hända, för det var många hästar inne i stallet och de tjejer som var där utstrålade en känsla av upphetsning eller glädje kanske man kan kalla det.

Jag och de andra fick på oss grimmorna. Sedan plockades vi ut en efter en till en närbelägen springslinga.

Ahhh nu visste jag vad som skulle hända, och upphetsningen steg även hos mig. Jag laddade !

På springslingarn väntade flera hästar redan. Jag och Jerry var de som kom sist ut dit.

När alla var samlade så släpptes vi lösa och skulle motioneras runt springslingan i ett och samma varv allesammans - samtidigt.

Så motionerar man nämligen unga islandshästar, men också andra unghästar ibland. Det är kul må ni tro !

Jag sprang och jag var inte ensam.

Tillsammans är vi en ! Snabba som vinden ! !



Av Sakki - 27 december 2008 16:58


Idag fick jag ett ordentligt träningspass. Först fick jag vara uppbunden i stallgången, och då bli borstad, och få rena fötter. Tidigare tyckte jag det var lite läskigt att sitta fast, men nu är jag rätt van. Sedan fick jag min sadel på mig och mitt träns. Den unga kvinnan som tränar mig tog också på mig en longerlina som hon fäste i grimman som jag hade ovanpå tränset. Sedan leddes jag ut och "longeradres" som det kalls när man får springa runt runt och en tvåbening står i mitten.

Variation blev det mycket av för ungefär vartannat varv så skulle jag följa det sk "fyrkantspåret" och då förflytta mig rakt fram i olika tempon.

Den unga kvinnan, Liz, bytte också varv med jämna mellanrum.

Till en början var det lite jobbigare i vänster varv. Men efter ett tag gick det bra. När vi var uppvärmda så började Liz med sidoförflyttningar utmed fyrkantspåret. Det var svårt och väldigt jobbigt. Men så småningom kunde jag hålla reda på benen.

När Liz tyckte vi var klara med den delen så fick jag skritta runt en stund och hämta andan. Sedan samlade hon ihop "longerlinan" och började träna mig att flytta undan mina fötter och min kropp för hennes kropp. Sådant kan ju vi hästar redan, men nu ville hon tydligen "finslipa" det lite mer. Jag fick flytta hovarna i bak åt sidan och då åt båda hållen s a s. Sedan blev det frambenens tur att få göra samma sak.

Dock tycker jag det är lite svårare så jag måste titta vart jag har mina framfötter emellanåt för att kunna flytta dem. Sedan var det meningen att jag skulle följa efter Liz när hon gick framåt, backade, sprang iväg och stannade. Det var lite roligt.

Efter träningspasset var jag trött i både huvudet och kroppen, så då kändes det extra bra att få komma in och villa och få mat. Jag tror jag sover rätt gott i natt faktiskt.


Av Sakki - 11 december 2008 18:03


Idag fick jag vara i paddocken och

springa med på volter, vändningar och annat tillsammans med tre unga tjejer från stallet då de red sina hästar där. Jag fick lära mig att flytta mig undan från deras väg och ha koll på vad de gjorde. Det  var lite kul faktiskt.

Ovido - Quiz & Flashcards