Alla inlägg den 7 mars 2009

Av Sakki - 7 mars 2009 16:07


Idag på eftermiddagen så kom de där "tvåbeningarna" till stallet igen, ja ni vet Liz, Jerrys matte och så "min matte".

Vi var ju i ute i hagen jag och farbror Jerry, så Liz och "min matte" plockade in oss och satte in oss i våra boxar. Där fick vi äta lite innan vi borstades och "kläddes på", ja dvs jag kläddes på med en massa saker, men Jerry - han slapp det han. Sedan ledde Liz ut mig i den där "paddocken" ni vet och parkerade mig bredvid en pall. Jerry var där han också, men utan en massa saker på sig och kunde springa runt som han ville. Det kändes rätt skönt faktiskt, för jerry är så lugn och trygg. Jag kan gömma mig hos honom om något är lite läskigt. Det känns skönt.

"Min matte" och Jerrys matte hade visst kameror med sig (ja Liz sa att de kallades så det där som blixtrade och lät lite granna). Min matte påstod att jag skulle bli fotomodell, när jag nyfiket snusade på den där sk "kameran". Plötsligt, mjukt och försiktigt så satt Liz på min rygg. Ja och jag som är van vid det vid det här laget tyckte inte att det var ngt konstigt i det, men tydligen tyckte "min matte" att det var ngt speciellt för hon pratade glatt och lättsamt med Liz och sa att vi var "så duktiga". Eftersom det lät vänligt, så antog jag att det var bra.

Liz började med att skritta runt på mig i paddocken. Men efter en stund så tryckte dte till i sidorna lite lätt, men jag tyckte dte var lite obehagligt så jag slängde upp huvudet lite och sedan ökade jag farten för att komma undan, Och se det fungerade, när jag travade så försvann trycket i mina sidor, så jag travade glatt på, men saktade av då jag märkte att jag fick lite obalans på ryggen en kort sekund. Då kom trycket tillbaka och jag travade igen och vips - trycket försvann. Rätt häftigt faktiskt.

Liz väger ju inget så det enda jag märkte var när hon eller jag kom i obalans med varandra. Men det var inte ofta det hände.

Jag travade flera varv och började vänja mig vid att ha Liz på ryggen även i traven. När jag började bli lite kaxig över att kunna trava så, ja då tog Liz mig i munne för att sakta av mig. Det var obehagligt så jag slängde upp huvudet igen. Det känns rätt mycket i munnen och jag tycker fortfarande att det är läskigt, men kanske kan jag vänja mig vid det också.

Medan jag travade så noterade jag att det blixtrade till emellanåt från "kamerorna". Men jag var så van nu så det besvärade mig inte ett dugg. Liz red mig i paddocken lite längre än vanligt, och jag hörde att "min matte" sa ngt då och då till Liz, men jag förstod inte vad, så jag bara lyssnade vidare på Liz. Det kändes bra och nu var jag riktigt modig tyckte jag, som vågade springa med Liz på ryggen. Ibland var Jerry i vägen för han skulle busa i snön och gräva. Trodde han att han var en mullvad eller ...... ? Då var det bara att bromsa för jag ville ju inte springa på honom. Ibland hann "min matte" före och flyttade på honom. Han bara flyttade sig en bit så jag kom förbi, sen gick han tillbaka till "snöhögen". Han är lite rolig han.

Efter en bra stund så stannade Liz mig vid "pallen" igen, men tydligen inte tillräckligt nära, för "min matte" fick flytta den närmare mig så att Liz kunde kliva av på den ...... Rätt bra faktiskt. Sen gick hon av mig och jag fick komma in i stallet en stund.


Av Sakki - 7 mars 2009 14:39

Idag så strax före lunch nånstans så kom Lizetté upp med några "tvåbeningar". Lizetté tog in mig från hagen och jag gick fram snällt till henne och stoppade huvudet i grimman.. Sen ledde hon in mig.. borstade mig och lyssnade klämde och kände lite på mig för hon verkade lite orolig. Dessutom stoppade det en "temp" i rumpan på mig, och det var lite läbbigt, men sen så i alla fall när Liz hade lyssnat klämt och känt på mig så fick jag sadeln och tränset på mig leddes ut i paddocken.

Lizetté klev upp på mig inte direkt nån konst nu mera men i alla fall. Sen släpptes Jerry lös  och fick gå runt lite i paddocken lite som han vill.. sen så börja Lizetté prata med den där andra "tvåbeningen" jag såg igår kväll.. hon sa nånting om skänklar och nåt mer.. men i alla fall sen börja Lizetté trycka lite med fötterna på mig och jag gick framåt fick beröm och sen gick vi runt där i paddocken varv efter varv medans Jerrys Matte och den där andra "tvåbeningen" höll i nån fyrkantig sak som blixtrade. Sedan provade Liz att öka farten på mig och det minns jag sen sist att de var lite obehagligt men jag försökte i alla fall och den här gången gick de faktiskt bättre men lite läskigt var det fortfarande..Så höll vi på ett tag bytte varv och sen fortsatte vi och dom andra dom fortsatte och blixtra med dom där fyrkantiga sakerna.. Sen fick ja gå in i stallet bli ompysslad och sen gå ut till hagen igen de var en spännande dag...


Ovido - Quiz & Flashcards